قوانین بازی اسنوکر | خطاهای اسنوکر | قوانین اسنوکر

قوانین بازی اسنوکر

اسنوکر به دلیل رشد آن در هند و چین یکی از محبوب ترین بازی های جهان است، اما در حال حاضر، تا حد زیادی تحت سلطه بازیکنان بریتانیایی در بالاترین سطح است. مسابقات قهرمانی جهانی اسنوکر برای بسیاری یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی سال است، اما این ورزش در کلوپ های سراسر جهان توسط آماتورها به صورت تفریحی نیز بازی می شود. به همین دلیل نیاز است تا با قوانین بازی اسنوکر و همچنین خطاهای اسنوکر آشنا شوید.

بازی اسنوکر در اواخر قرن نوزدهم شروع شد. اولین تورنمنت رسمی اسنوکر در سال 1916 و اولین مسابقات قهرمانی جهان در سال 1927 برگزار شد. آن زمان محبوبیت این بازی زیاد نبود ولی در دهه های 1970 و 1980 بهترین دوران بازی اسنوکر بوده است.

 

قوانین بازی اسنوکر: هدف بازی اسنوکر

هدف بازی اسنوکر این است که از توپ سفید (کیوبال) استفاده کنید تا توپ‌های دیگر را در ترتیب صحیح پات کنید (انداختن توپ هدف در پاکت ها) و در نهایت امتیاز بیشتری نسبت به حریف خود کسب کنید تا فریم را برنده شوید.

 

قوانین اسنوکر : بازیکنان و تجهیزات

اسنوکر معمولا دو نفره بازی می شود. میز مستطیل شکل به ابعاد 12 فوت در 6 فوت و ارتفاع آن کمی کمتر از 3 فوت است. میز دارای شش پاکت است که توپ ها در آنها قرار می گیرند، یکی در هر گوشه و دو تا در وسط اضلاع بلند.

انتهای میز که بازی از آنجا شروع می شود، ناحیه بالک نامیده می شود و دارای یک خط در عرض میز به فاصله 29 اینچ است. در مرکز آن D، یک نیم دایره با شعاع 11.5 اینچ است که خط بالک به عنوان قطر آن قرار دارد.

توپ های سخت، ساخته شده از رزین فنولیک، تقریباً 2.7 اینچ قطر دارند. 15 توپ قرمز و یک توپ سیاه، صورتی، آبی، قهوه ای، سبز و زرد و همچنین یک توپ سفید (کیوبال) که تنها توپی است که توسط بازیکنان زده می شود وجود دارد.

هر رنگ‌ روی نقطه‌ مخصوص خود می‌رود، سبز، قهوه‌ای و زرد از چپ به راست روی خط بالک در سراسر نیم‌دایره. رنگ آبی در وسط میز قرار می گیرد، صورتی در وسط کوشن بالایی (انتهای مخالف کوشن بالک) و رنگ مشکی در مرکز، 12¾ اینچ از کوشن بالایی فاصله دارد. 15 توپ قرمز در یک مثلث که راس آن در نقطه پشت صورتی قرار می گیرند.

بازیکنان از یک چوب برای ضربه زدن به توپ سفید استفاده می کنند و باید طول چوب کمتر از 3 فوت نباشد و هیچ گونه انحرافی نداشته باشد.

 

قوانین بازی اسنوکر

 

قوانین بازی اسنوکر : امتیازدهی

بازیکنان با پات کردن توپ قرمز یک امتیاز کسب می کنند و پس از آن باید یک توپ رنگی را برای ضربه بعدی خود انتخاب کنند. رنگ مشکی هفت امتیاز دارد و باارزش ترین توپ رنگی است و بعد به ترتیب رنگ های صورتی (شش)، آبی (پنج)، قهوه ای (چهار)، سبز (سه) و زرد (دو) امتیاز دارند.

پس از پات توپ رنگی بازیکن دوباره به زدن توپ قرمز برمی گردد و قرمز را پات می کند، سپس رنگی پات می کند تا زمانی که همه قرمزها در پاکت قرار گیرند. سپس شش رنگ باقیمانده به ترتیب نقاط صعودی در پاکت قرار می گیرند، و بازی با پات توپ مشکی تمام می شود.

بازیکن تا زمانی که توپی را از دست بدهد یا مرتکب خطا شود بازی را ادامه می دهد، بازیکنان به طور متناوب می چرخند. بریک ماکسیمم استاندارد (اصطلاحی برای پات کردن متوالی تا انتها) 147 است (15 رنگ قرمز با 15 رنگ سیاه و سپس تمام رنگی ها پات شوند).

اگر بازیکنی مرتکب خطا شود به حریف او چهار امتیاز تعلق می گیرد، مگر اینکه خطا در هنگام بازی برای توپ آبی، صورتی یا سیاه رخ داده باشد که در این صورت خطا اندازه امتیاز توپ مورد نظر است.

 

قوانین اسنوکر

 

قوانین اسنوکر : برنده بازی

برنده بازی اسنوکر کسی است که بیشترین امتیاز را در یک فریم کسب کند. زمانی که یک بازیکن امتیاز بیشتری نسبت به جمع امتیاز باقیمانده روی میز داشته باشد، گفته می شود که حریف مقابل به اسنوکر نیاز دارد. اسنوکر یعنی توپ ها طوری قرار می گیرند که بازیکن نتواند مستقیماً به توپ قانونی بعدی ضربه بزند.

که اگر حریف نتواند توپ قانونی را بزند خطا اعلام می شود و چهار (و بالاتر) امتیاز کسب می کند. اگر بازیکنی فکر کند که نمی‌تواند برنده شود، حتی با گرفتن اسنوکر، فریم را واگذار می‌کند، معمولاً زمانی که حدود چهار یا بیشتر اسنوکر نیاز باشد (خطاهای اسنوکر) بازیکن فریم را واگذار می کند.

 

خطاهای اسنوکر

 

قوانین بازی اسنوکر: خطاهای بازی اسنوکر

  • با پرتاب یک سکه مشخص می کنند که کدام بازیکن باید بریک (اولین ضربه بازی) را انجام دهد و اولین فریم را شروع کند. بریک با توپ سفید (کیوبال) در ناحیه D انجام می شود و اولین ضربه باید به توپ قرمز زده شود.
  • اگر هر دو بازیکن توافق کنند، یک فریم می‌تواند دوباره شروع شود، برای مثال اگر در بازی توپ ها به صورتی باشد که بازی گره خورده باشد با توافق بازیکن ها فریم از سر گرفته می شود.
  • هل دادن توپ با چوب خطاست. با چوب باید به توپ ضربه زد و نه آن را هل داد.
  • در صورتی که بازیکن به توپ صحیح ضربه نزند با تشخیص داور  خطا اعلام می شود. بازیکن حریف (چهار یا بیشتر) امتیاز از خطا را دریافت می کند و این گزینه را دارد که بازیکن را وادار به تکرار ضربه کند.
  • قبل از انجام ضربه بعدی، تمام توپ ها باید ثابت باشند.
  • توپ سفید باید به توپی که انتخاب می شود ضربه بزند، و اگر توپ هدف قرمز است باید به قرمز ها ضربه زده شود. اگر کیوبال به توپ انتخاب شده برخورد نکند خطا محسوب می شود.
  • اگر بازیکن هر توپی را با قسمتی از بدن خود و یا هر توپی غیر از کیوبال را با چوب خود لمس کند خطا است.
  • توپ های قرمز پس از پات شدن دیگر به جای خود بر نمی گردد اما بقیه رنگ‌ها پس از پات شدن دوباره به جای خود باز می گردند.
  • اگر نقطه ای که یک توپ رنگی در آن قرار دارد  با توپ دیگری پوشانده شود، توپ رنگی در نقطه توپ بعدی که در جای خودش نیست قرار می گیرد. اگر همه جاها اشغال شده باشند، رنگ تا حد امکان نزدیک به نقطه خود قرار می گیرد. توپ نباید با هیچ توپ دیگری تماس داشته باشد.
  • هنگامی که کیوبال در هنگام توقف توپ دیگری را لمس کند، داور باید «تاچینگ بال» اعلام کند. اگر آن توپ هنگام ضربه حرکت کند خطا است. اگر بازیکن آن توپ لمس شده را انتخاب کند، باید بدون حرکت توپ به جای دیگری ضربه بزند.
  • اگر بازیکنی خطا کند و بازیکن دیگر نتواند توپ قانونی بعدی را بزند، فیری بال اعلام می شود. سپس بازیکن می‌تواند به هر توپی که انتخاب می‌کند ضربه بزند (قبلش باید توپ مورد نظر انتخاب کند) و امتیاز آن به عنوان یک توپ قرمز اعمال می شود و پس از آن باید یک توپ رنگی انتحاب کند و پات کند.
  • بازیکن در حین بازی باید حداقل بخشی از پایش روی زمین باشد.

 

مطالب مرتبط

دروه های مقدماتی تا پیشرفته بیلیارد و اسنوکر با دوبله فارسی اختصاصی

25%
آموزش بیلیارد

دوره آموزش بیلیارد مبتدی تا پیشرفته با دوبله فارسی
مبتدی تا پیشرفته

300 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۶۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۵۰,۰۰۰ تومان است.
30%
دوره جامع آموزش اسنوکر بری استارک

دوره جامع آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی تا پیشرفته
مقدماتی تا پیشرفته

780 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۶۹۹,۰۰۰ تومان است.
30%
آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی

آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی با دوبله فارسی
مقدماتی

350 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۵۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۵۰,۰۰۰ تومان است.
25%
آموزش اسنوکر بری استارک پیشرفته

آموزش اسنوکر بری استارک پیشرفته با دوبله فارسی
پیشرفته

430 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۶۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۵۰,۰۰۰ تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 12 =