انواع بازی اسنوکر + تاریخچه اسنوکر

انواع بازی اسنوکر

در این مقاله می خواهیم به تاریخچه اسنوکر و همچنین انواع بازی اسنوکر بپردازیم با ما تا انتها همراه باشید.

اسنوکر یک ورزش همراه با چوب است که در نیمه دوم قرن نوزدهم توسط افسران ارتش بریتانیا، مستقر در جبالپور در هند آغاز شد. بازی آغازین ترکیبی از دو بازی پاکت بیلیارد و پیرامید بود.

اسنوکر بر روی یک میز 6 پاکتی (حفره) با استفاده از 22 توپ رنگی شامل یک توپ سفید و یک چوب انجام می شود که در آن بازیکنان از چوب و کیو بال (توپ سفید) برای پات کردن هر چه بیشتر توپ های رنگی به ترتیب صحیح استفاده می کنند.

بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده فریم (بازی) است. سازمان جهانی بیلیارد و اسنوکر حرفه ای (WPBSA) برای بازیکنان حرفه ای و فدراسیون بین المللی بیلیارد و اسنوکر (IBSF) برای بازیکنان آماتور است.

برای آشنایی بیشتر با اسنوکر به مقاله همه چیز درباره اسنوکر سر بزنید.

 

تاریخچه اسنوکر

ریشه اسنوکر به نیمه دوم قرن نوزدهم برمی گردد. در دهه 1870، بیلیارد یک فعالیت شناخته شده در میان افسران ارتش بریتانیا مستقر در هند بود، و چند نوع مختلف در آن زمان ساخته شد.

یکی از این نوع ها توسط افسران هنگ یازدهم دوونشایر در سال 1875 ساخته شد، که از قوانین استاندارد پاکت بیلیارد و پیرامید استفاده می کرد. در این نوع با پانزده توپ قرمز و یک توپ سیاه که در یک مثلث قرار داشت بازی می شد.

این سرگرمی (اسنوکر) در سال 1884 زمانی که مجموعه اصول اولیه آن توسط یک افسر انگلیسی به نام سر نویل چمبرلین نوشته شد به وجود آمد.

“اسنوکر” یک اصطلاح عامیانه برای سربازان تازه کار نظامی بود. در سال 1887، اسنوکر اولین شکل متمایز خود را در انگلستان پیدا کرد و باعث توسعه محبوبیت آن شد.

اسنوکر در شهرهای هند و بریتانیا به شهرت رسید. اسنوکر در آخر قرن نوزدهم و اواسط قرن بیستم توسعه یافت، و اولین مسابقات قهرمانی جهانی اسنوکر توسط جو دیویس در سال 1927 (که خود یک بازیکن متخصص بیلیارد و اسنوکر انگلیسی بود) برگزار شد.

دیویس تا سال 1946 که از بازی خداحافظی کرد، تمام سال های گذشته را قهرمان جهان شده بود. در سال 1959، دیویس انواع مختلفی از سرگرمی های معروف به “اسنوکر پلاس” را ارائه کرد تا تلاش کند با اضافه کردن دو توپ رنگی اضافی به مجموع توپ های رنگی محبوبیت اسنوکر را بهبود ببخشد، اما هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

در سال 1969، دیوید آتنبرو به سریال تلویزیونی Pot Black اجازه داد تا با پخش در تلویزیون رنگی، میز سبز و توپ‌های چند رنگ را به نمایش بگذارد. این مجموعه به موفقیت عظیمی دست پبدا کرد و برای مدتی دومین نمایش برجسته در بی بی سی بود.

علاقه به اسنوکر بیشتر شد و مسابقات قهرمانی جهانی اسنوکر در سال 1978 اولین باری بود که به طور کامل از تلویزیون پخش شد. این بازی به سرعت به یک بازی استاندارد در بریتانیا، ایرلند و بخش قابل توجهی از کشورهای مشترک المنافع تبدیل شد.

در سال 1985، مجموعاً 18.5 میلیون تماشاگر فریم پایانی فینال قهرمانی جهان بین دنیس تیلور و استیو دیویس را تماشا کردند که بعدها به عنوان “فینال توپ مشکی” شناخته شد. تا سال 2007، بی‌بی‌سی 400 ساعت را به بازی اسنوکر اختصاص داد که چهل سال قبل این عدد تنها 14 دقیقه بود.

در سال 2010 تعداد مسابقات حرفه‌ای افزایش یافت، طرح‌های مسابقه‌ای برای ایجاد جذابیت تغییر کرده‌اند، و تا سال 2013، کل جایزه نقدی به طور چشمگیری از 3 میلیون پوند به بیش از 7 میلیون پوند برای تور افزایش یافت.

 

تاریخچه اسنوکر

 

انواع بازی اسنوکر

 

اسنوکر مدرن (Modern Snooker)

اسنوکر مدرن همین اسنوکری است که مسابقات حرفه ای و آماتوری در جهان برای آن برگزار می شود که شامل یک توپ سفید، 15 توپ قرمز و 6 توپ رنگی دیگر است.

برای مطالعه بیشتر به مقاله قوانین بازی اسنوکر سر بزنید.

 

انواع بازی اسنوکر

 

اسنوکر آمریکایی (American Snooker)

اسنوکر آمریکایی یک نسخه ساده شده از اسنوکر مدرن است که شامل بازی روی میز کوچکتر با توپ ها و سوراخ های بزرگتر است. این بازی به طور انحصاری در ایالات متحده برای هدف صرفاً تفریحی انجام می شود و اکنون با کاهش محبوبیت روبرو شده است زیرا نسخه فعلی اسنوکر از آن پیشی گرفته است.

 

پاور اسنوکر (Power Snooker)

پاور اسنوکر یک نوع سریع از اسنوکر سنتی است. بازیکنان در یک مسابقه محدود به مدت 30 دقیقه به رقابت می پردازند و کسی که بیشترین امتیاز را کسب کند برنده اعلام می شود.

 

سینوکا برازیلیرا (Sinuca Brasileira)

سینوکا برازیلیرا، یا اسنوکر برزیلی، در این نوع بازی اسنوکر، تنها با یک توپ قرمز و شش توپ رنگی دیگر مسابقه انجام می گیرد. این بازی نیز انحصاری برزیل است.

 

اسنوکر شش قرمز (Six-red Snooker)

همان طور که از نامش پیداست، اسنوکر شش قرمز، نوعی از اسنوکر است که به جای پانزده توپ قرمز، تنها از شش توپ قرمز استفاده می شود.

 

اسنوکر پلاس (Snooker Plus)

اسنوکر پلاس نوعی از اسنوکر بود که شامل دو توپ اضافی، یعنی نارنجی و بنفش به ترتیب 8 و 10 امتیازی بود. برخلاف آنچه که عموماً انتظار می رفت، موفق به کسب هیچ نوع محبوبیت قابل توجهی نشد.

 

اسنوکرپول (Snookerpool)

اسنوکرپول نوعی از اسنوکر است که روی میز بیلیارد آمریکایی با ده توپ قرمز که در یک مثلثی چیده شده اند بازی می شود.

 

اسنوکرپول راپید (Snookerpool Rapide)

اسنوکرپول رپید یک نوع از اسنوکرپول است که در آن برای هر ضربه 15 ثانیه بیشتر فرصت نیست.

 

مقاله مزایای اسنوکر ما رو هم حتما مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دروه های مقدماتی تا پیشرفته بیلیارد و اسنوکر با دوبله فارسی اختصاصی

50%
آموزش بیلیارد

دوره آموزش بیلیارد مبتدی تا پیشرفته با دوبله فارسی
مبتدی تا پیشرفته

300 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۶۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۰۰,۰۰۰ تومان است.
50%
دوره جامع آموزش اسنوکر بری استارک

دوره جامع آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی تا پیشرفته
مقدماتی تا پیشرفته

780 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۹۹,۰۰۰ تومان است.
50%
آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی

آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی با دوبله فارسی
مقدماتی

350 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۵۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۲۵۰,۰۰۰ تومان است.
50%
آموزش اسنوکر بری استارک پیشرفته

آموزش اسنوکر بری استارک پیشرفته با دوبله فارسی
پیشرفته

430 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۶۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۰۰,۰۰۰ تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 20 =