فرق بیلیارد و اسنوکر چیست

فرق بیلیارد و اسنوکر چیست

اصطلاحات “بیلیارد” و “pool” اغلب به گونه ای استفاده می شود که انگار یک چیز هستند، اما اینطور نیست. اگر می‌خواهید فرق بیلیارد و اسنوکر و pool را بدانید این مقاله را تا انتها بخوانید.

 

تاریخچه مختصری از بیلیارد و pool

بیلیارد در قرن پانزدهم یک بازی چمنی شبیه کروکت بود و در اروپای شمالی عمدتاً توسط خانواده‌های سلطنتی و اشرافی بازی می‌شد، اما از آن زمان تا کنون به حدی تکامل یافته است که بیلیارد دارای سبک های بازی خیلی بیشتری شده است.

پس از بازی در فضای باز، بازی بیلیارد به داخل خانه و با یک میز چوبی با یک حاشیه ساده در اطراف لبه ها و یک پارچه سبز روی میز منتقل شد، چرا پارچه سبز؟ برای شبیه سازی چمن، یا حداقل این چیزی است که بسیاری از مردم می گویند.

اصطلاح بیلیارد از کلمه فرانسوی billiart (چوب) و bille (توپ) گرفته شده است. چوب ها برای اولین بار در اواخر دهه 1600 ساخته شدند و سر بزرگی داشتند.

«pool» به معنای شرط‌بندی جمعی است، اما در قرن نوزدهم، poolroom مکانی برای شرط‌بندی در مسابقات اسب‌سواری بود، بنابراین میزهای بیلیارد برای مشتریان نصب می‌شد تا زمان بین مسابقات اسب سواری را سپری کنند. به همین دلیل بود که کلمه “pool” در اذهان عمومی پیوند خورد و بعدها با بیلیارد تداعی می شد.

 

تاریخچه بیلیارد

 

بیلیارد کاروم (Carom billiards) و پاکت بیلیارد

هر دوی اینها ورزش‌های بیلیارد هستند، به این معنی که در دسته کلی بازی‌هایی قرار می‌گیرند که با چوب‌هایی به نام cue انجام می‌شوند که برای ضربه زدن به توپ‌های بیلیارد و حرکت آن‌ها در اطراف میز بیلیارد که توسط بالشتک‌های لاستیکی محدود شده است، استفاده می‌شود.

بیلیارد کاروم یا کارامبولا که اغلب “بیلیارد” نامیده می شود، در آن فقط از سه توپ استفاده می شود و پاکتی در کوشن اطراف آن وجود ندارد.

 

بیلیارد کاروم

 

پاکت بیلیارد یا “pool”

این شناخته شده ترین شکل بازی در سطح بین المللی است. این شکل از بیلیارد معمولاً مجهز به شانزده توپ است. یک توپ سفید و پانزده توپ هدف، که روی یک میز بیلیارد بازی می کنند که شش پاکت در ریل هایی تعبیه شده که کوشن ها را شکافته است.

از سوی دیگر، پاکت ها یکی در هر گوشه و یکی در مرکز هر ریل بلند قرار دارند، آرایشی که اهداف و موانعی را برای توپ‌ها فراهم می‌کند.

مقاله نحوه بازی بیلیارد را مطالعه کنید.

 

تفاوت بیلیارد و اسنوکر چیست

 

اسنوکر

از میزهای پاکتی در اسنوکر استفاده می شود. در آمریکا، روی میزهای ده فوتی، در حالی که در انگلستان، روی میزهای بزرگ دوازده فوتی قرار دارد. اسنوکر با 15 توپ بدون شماره قرمز، 6 توپ رنگی دیگر و 1 کیو بال (توپ سفید) بازی می شود، در حالی که پاکت بیلیارد، با 9 تا 15 توپ هدف بازی می شود.

مقاله همه چیز درباره بازی اسنوکر هم بخوانید.

 

تفاوت بیلیارد و اسنوکر چیست

 

فرق بیلیارد و اسنوکر:

تفاوت بین توپ ها، میزها و قوانین چیست؟

توپ ها

تعداد توپ های استفاده شده تفاوت اصلی در بازی های بیلیارد، پاکت بیلیارد و اسنوکر است.

توپ در اسنوکر

در مجموع بیست و دو توپ به قطر 52.4 میلیمتر در اسنوکر استفاده می شود. یک توپ سفید که کیوبال نیز نامیده می شود، پانزده توپ قرمز و به ترتیب یک توپ زرد، قهوه ای، آبی، صورتی، سیاه و سبز.

توپ در بیلیارد

از طرف دیگر، اگر بیلیارد بازی می کنید، به سه توپ با قطر 61.9 میلیمتر نیاز خواهید داشت. سفید، زرد و قرمز . جایی که توپ سفید و زرد به عنوان توپ کیوبال عمل می کنند.

توپ در پاکت بیلیارد

در مورد بازی‌های پاکت بیلیارد، تعداد توپ‌ها بسته به نوع  بازی تغییر می کند، اما اغلب، پاکت بیلیارد شامل یک مجموعه کامل از شانزده توپ به قطر ۲ و نیم اینچ (63.5 میلیمتر) است که هشت عدد از آن‌ها رنگی هستند. عدد یک تا هشت و هفت توپ دیگر دارای نوار رنگی هستند و از نه تا پانزده شماره گذاری شده اند. و یک توپ سفید (کیوبال) وجود دارد.

مقاله نحوه چیدمان توپ های بیلیارد را مطالعه کنید.

میزها

بیلیارد کاروم و بازی‌های پاکت بیلیارد را می‌توان روی میز هفت فوتی یا میز هشت فوتی و حتی میز نه فوتی که به عنوان میز حرفه‌ای یا میز مسابقات شناخته می‌شود، انجام داد. میزهای بیلیارد کاروم پاکت ندارند، اما میزهای بیلیارد و آنهایی که برای اسنوکر استفاده می شوند دارای پاکت هستند.

میزهای اسنوکر انگلیسی، میزهای دوازده فوتی هستند. در حالی که میزهای اسنوکر آمریکایی میزهای ده فوتی هستند.

قوانین

قوانین همه انواع بازی ها پیچیده است، اما ما می توانیم از اساس و اهداف اصلی آنها را بیان کنیم.

 

قوانین بیلیارد کاروم

هنگام بازی بیلیارد کاروم، با زدن توپ سفید یا زرد باید هر دو توپ دیگر ضربه (قرمز و زرد (یا سفید)) بخورند و مورد هدف قرار گیرند. و با هر ضربه درست امتیاز دریافت می شود.

 

قوانین اسنوکر

از سوی دیگر، اسنوکر یک بازی است که به صورت فریمی سازماندهی شده است، که بازیکن می تواند با به دست آوردن بیشترین امتیاز با استفاده از کیوبال فقط توپ های قرمز و رنگی را یکی یکی پات کند.

توپ های قرمز یک امتیاز، زرد دو امتیاز، سبز سه امتیاز، قهوه ای چهار امتیاز، آبی پنج امتیاز، صورتی شش امتیاز و سیاه هفت امتیاز ارزش دارند. اگر به عنوان مثال، یک توپ قرمز پات شود، توپ بعدی باید یک توپ رنگی باشد و سپس، دوباره باید یک توپ قرمز پات شود و به همین ترتیب الی آخر.

هنگامی که توپ اشتباهی پات شود، به آن “خطا” می گویند و بازیکن هیچ امتیازی برای پات کردن دریافت نمی کند و امتیازی به حریف داده می شود.

برای مطالعه بیشتر مقاله قوانین اسنوکر را مطالعه کنید.

قوانین پاکت بیلیارد

در پاکت بیلیارد بسته به نوع بازی (ایت بال یا ناین بال یا …) بازیکنان باید به ترتیبی که تعیین شده توپ ها را پات کنند و امتیاز کسب کنند.

 

بیلیارد یا pool، کدام پرطرفدارتر است؟

محبوبیت بیلیارد

بیلیارد در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، تایوان، فیلیپین، ایرلند و چین رایج است.

محبوبیت pool

Pool در ایالات متحده حاکم است، زیرا یک بازی بسیار محبوب است که به افراد کمک می کند تا به روشی معمولی معاشرت کنند.

به همین دلیل است که تقریباً هر کافه (بار) در کشور دارای سالن های pool مخصوصاً برای بازی ایت بال است.

محبوبیت اسنوکر

اسنوکر می تواند حتی در انگلستان محبوب تر از بازی های پاکت بیلیارد در ایالات متحده باشد. در انگلستان بازی روی میز اسنوکر رایج تر است. پاکت بیلیارد نیز بازی می شود، اما قوانین متفاوت است، و آنها بیشتر از توپ های قرمز و زرد استفاده می کنند تا راه راه و رنگی.

اسنوکر در دهه 1980 محبوبیت پیدا کرد و هنوز هم به طور منظم از تلویزیون بی‌بی‌سی پخش می‌شود و میلیون‌ها بیننده قابل‌اعتماد دارد.

مقاله انواع بازی اسنوکر و تاریخچه اسنوکر را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دروه های مقدماتی تا پیشرفته بیلیارد و اسنوکر با دوبله فارسی اختصاصی

50%
آموزش بیلیارد

دوره آموزش بیلیارد مبتدی تا پیشرفته با دوبله فارسی
مبتدی تا پیشرفته

300 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۶۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۰۰,۰۰۰ تومان است.
50%
دوره جامع آموزش اسنوکر بری استارک

دوره جامع آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی تا پیشرفته
مقدماتی تا پیشرفته

780 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۴۹۹,۰۰۰ تومان است.
50%
آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی

آموزش اسنوکر بری استارک مقدماتی با دوبله فارسی
مقدماتی

350 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۵۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۲۵۰,۰۰۰ تومان است.
50%
آموزش اسنوکر بری استارک پیشرفته

آموزش اسنوکر بری استارک پیشرفته با دوبله فارسی
پیشرفته

430 دقیقه آموزش
قیمت اصلی ۶۰۰,۰۰۰ تومان بود.قیمت فعلی ۳۰۰,۰۰۰ تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 13 =